Interview met René Westerveld en Gerke Jager
In het Winkelgebied Oosterwolde is de afgelopen tijd hard gewerkt aan een aantrekkelijk winkelgebied met meer sfeer en beleving. Inmiddels heeft Oosterwolde met een luxeprobleem: er is haast geen pand meer beschikbaar voor ondernemers die zich in Oosterwolde willen vestigen. René Westerveld van gemeente Ooststellingwerf en Gerke Jager, voorzitter Platform Winkelgebied Oosterwolde, vertellen hoe dit zo gekomen is.
“We zijn eerst aan de slag gegaan met een detailhandelsvisie. Hoe zorgen we voor een aantrekkelijk centrum en hoe zorgen we ervoor dat het ook aantrekkelijk blijft. Omdat er veel partijen betrokken zijn, hebben we samen het ‘Platform Winkelgebied Oosterwolde’ opgericht waar vanuit we verder hebben gewerkt aan de visie en het projectplan. In dit platform zijn de winkeliers, vastgoedeigenaren en de gemeente vertegenwoordigd, aangevuld met een adviseur vanuit de Commerciële Club Ooststellingwerf. Een deel van het project wordt gefinancierd vanuit de Regio Deal, maar de overige gelden komen vanuit de Bedrijfsinvesteringszone Oosterwolde (BIZO), een initiatief waarin gemeente en ondernemers samen investeren in Oosterwolde,” vertellen Gerke en René.
Gerke Jager vervolgt: “Vanuit het platform zijn we gaan werken aan een aantrekkelijker centrum, zodat winkeliers zich daar graag willen vestigen. Zo hebben we het winkelgebied opgefrist met nieuwe beplanting, organiseren we activiteiten, zoals sinterklaas en kerst, de jaarlijkse catwalk en zorgen we voor sfeer met feestverlichting. Panden die langdurig leegstonden hebben we bestickerd, zodat het straatbeeld anders werd. Met de Regio Deal gelden hebben we een ‘mini-bosk’ gemaakt. Door deze verrijdbare bomen veranderen we het straatbeeld continu.”
“Door alle veranderingen in Oosterwolde merken we dat er een diversiteit in winkels is ontstaan. Dat zorgt ook weer voor ander publiek. We merken dat er steeds meer dagjesmensen komen en bootjes langer in de haven blijven. Ook horen we vaak dat mensen verrast zijn over het voorzieningenniveau in Oosterwolde,” aldus René Westerveld.
“We zijn trots op de samenwerking binnen het dorp. De kwaliteit van het winkelgebied is nu op een niveau getild waar iedereen profijt van heeft. Door de samenwerking vinden we elkaar nu makkelijker. Door de oprichting van het platform is er ook een organisatiestructuur onder gelegd waardoor de continuïteit geborgd is. De BIZO is voor vijf jaar, deze loopt in 2026 af, maar er zijn nu al genoeg ideeën om verder te gaan.” Als laatste geven Gerke en René de tip: “Zorg dat je de koppen bij elkaar steekt en de neuzen dezelfde kant op komen. Dan kun je samen écht wat bereiken.”